BMW dringt CO2-uitstoot van zijn diesels met 90% terug
Wie een nieuwe BMW met dieselmotor bestelt levert een grotere bijdrage aan de CO2-vermindering dan hij wellicht vermoedt. Het Duitse merk levert deze modellen vanaf 2025 met hernieuwbare brandstof. Een druppel op een hete plaat of gewoon goed gevonden?
Het is algemeen bekend dat BMW vindt dat de transitie in de auto-industrie verschillende paden moet volgen. Elektrisch is daar maar één van. Tegelijkertijd moet er ook gekeken worden hoe de verbrandingsmotor schoner kan worden gemaakt, met als belangrijkste reddingmiddel de hernieuwbare brandstoffen, zoals synthetische op basis van waterstof, maar ook diesel uit ... frituurolie (of andere restproducten), beter bekend als HVO100 of Hydrotreated Vegetable Oil.
Het merk uit Beieren geeft een praktisch vervolg aan zijn kijk op de zaak. In de fabriek giet elke constructeur een klutsje brandstof in de tank, nodig voor het transport om de wagen tot bij de klant te krijgen. Niet dat er royaal wordt omgesprongen met die voorraad, maar voor een bedrijf dat honderdduizenden diesels per jaar verkoopt gaat het in zijn totaliteit toch om een aanzienlijk volume. Die bulk maakt BMW nu zo goed als CO2-neutraal door in de Duitse productiehallen de modellen met zelfontbrander vanaf januari volgend jaar te vullen met HVO100. Dat is wat CEO Oliver Zipse in een interview met de Duitse krant Bild verklapte. Als hernieuwbare dieselsoort dringt ‘blauwe diesel' de CO2-uitstoot met maar liefst 90% terug. Of hoe een bijdrage aan de klimaatopwarming ook heel eenvoudig kan zijn.
Uit plantaardige olie en dierlijke vetten
Is HVO100 de nieuwe belofte? Het goedje wordt gemaakt door plantaardige oliën en dierlijke vetten te behandelen met waterstof in een proces dat hydrogenering wordt genoemd. Dit proces verwijdert onzuiverheden en stabiliseert de koolwaterstoffen, wat resulteert in een hoogwaardige en stabiele brandstof die voldoet aan de kwaliteitsnormen. De grondstoffen voor HVO100 zijn vaak afval- en reststromen, zoals afgewerkte oliën en vetten, waardoor het een milieuvriendelijk alternatief is voor fossiele diesel.
Dat biedt aanzienlijke voordelen. Zonder aanpassingen kan het in bestaande dieselmotoren worden gebruikt terwijl het de CO₂-uitstoot dus drastisch terugdringt. Het draagt ook bij aan een schonere verbranding, wat leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen zoals roet (-30%) en stikstofoxiden (-9%), maar volledig emissieneutraal is het dus niet. De transportsector kijkt al langer naar de mogelijkheden van HVO100 omwille van het eenvoudiger gebruik en het intacte rijbereik. Toch blijft een doorbraak uit. Niet alleen is het voorlopig zo'n twintig procent duurder dan conventionele diesel, in België zijn er bijvoorbeeld maar twaalf tankstations die het aanbieden door de lage productie, wat een belemmering vormt voor grootschalige toepassing. Er moeten natuurlijk ook genoeg afvalstromen beschikbaar zijn. En daar knelt het schoentje.
Bestaande wagenpark opschonen
De stap is voor BMW meer dan symbolisch. Volgens Zipse besteedt momenteel niemand aandacht aan het opschonen van het bestaande wagenpark met verbrandingsmotoren, terwijl hernieuwbare brandstoffen daarvoor juist een belangrijke rol spelen. Het gaat om 250 miljoen auto's op Europese wegen, dixit de patron van BMW. Hij verwijst ook naar de benzines van zijn merk die alle ontwikkeld zijn voor een mix van 25% CO2-vriendelijker ethanol en benzine, maar "de wet staat maar tot 10% toe". Hoewel het gebruik van HVO100 dus weinig problemen stelt in klassieke dieselmotoren (BMW heeft een lijst op zijn site met alle modellen) is deze nieuwe stap een belangrijke opsteker voor de garantievoorwaarden van klanten die het op eigen houtje al in hun tank kiepen.
Bron www.gocar.be
« Retour