Dit is de krachtigste V12 in een straatauto en hij komt niet uit Duitsland
De rijken met een voorliefde voor sportieve GT's lusten geen batterijmodellen. En dat snapt dit sportwagenmerk maar al te goed. Met zijn nieuwe twaalfcilinder geeft het alle andere het nakijken: met 1.850 pk is dit de krachtigste ooit in een straatauto.
Nee, het is niet AMG, noch Lamborghini of Ferrari die de eer krijgt de krachtigste V12 ooit te bouwen. Zenvo is een Deens merk van hypercars, niet van heinde en ver bekend bij het brede publiek, maar daar moet verandering in komen door af en toe te stunten. Het merk had eerder al aangekondigd aan een dijk van een twaalfcilinder te werken. Nu is het zover.
Met de eerste assemblage van zijn gloednieuwe 6,6 liter-V12 zet het Deense merk van supersportwagens een historische stap. De motor, toepasselijk ‘Mjølner' genoemd - een verwijzing naar de hamer van Thor - wordt het kloppend hart van de Zenvo Aurora, de hypercar waarmee het merk zich definitief wil vestigen in het pantheon van de topconstructeurs. Maar het gaat om meer dan brute kracht alleen: Mjølner markeert ook het begin van een nieuwe, modulaire motorarchitectuur die de toekomst van het merk moet veiligstellen en waaruit het ook zes- en achtcilinders gaat afleiden.
Samen met MAHLE
Voor de ontwikkeling van het patserblok gingen de ingenieurs uit Denemarken een samenwerking aan met MAHLE Powertrain uit het Britse Northampton. Daar worden de verbrandingscomponenten (maar ook het hybride systeem) met chirurgische precisie opgebouwd. Maar volgens Zenvo's grote baas, Jens Sverdrup, is Mjølner geen louter technisch statement, alsook een emotionele mijlpaal die in deze tijden van batterijtechnologie luider klinkt dan ooit. "Bij Zenvo draait het om gevoel, om betrokkenheid achter het stuur. Elektrische stilte is niets voor ons. Wij willen geluid, drama, mechaniek - een orkest van explosies dat je raakt tot in je buik."
Die belofte wordt ingevuld door een door vier turbo's aangeblazen motor van 1.250 pk op eigen kracht - in tegenstelling tot Ferrari (830 pk) en Lamborghini (1.015 pk) gaat het niet om een atmosferisch blok. Daar worden, afhankelijk van de versie, één of meerdere elektromotoren aan gekoppeld. In de basisconfiguratie van de Aurora Agil komt het totaalvermogen al op 1.450 pk. De meer luxueuze Tur-variant voegt nog eens twee elektromotoren toe op de voorwielen, en dan schiet het systeemvermogen door het plafond, naar 1.850 pk! Daarmee wordt de Aurora niet alleen een van de krachtigste auto's ooit, maar ook een van de snelste: 0 tot 100 km/u in 2,3 seconden, en een topsnelheid die volgens Zenvo boven de 450 km/u ligt.
Engineering maakt het verschil
Het toont hoe Zenvo zich wil onderscheiden van de gevestigde namen zoals Ferrari, Bugatti en Koenigsegg. Niet met badge-uitstraling, maar met engineering. "Onze klanten kopen geen merk, ze kopen technologie", aldus Sverdrup. "De Aurora is geen marketingproduct, het is een rijdersauto. In die zin is de prijs van 2,5 miljoen euro zelfs bescheiden, want vergelijkbare modellen kosten vaak een miljoen meer - alleen al voor de merknaam."
De keuze voor een V12 is geen toeval, maar het gevolg van een duidelijke voorkeur bij klanten. "Toen we vroegen wat ze wilden, was het antwoord duidelijk: geen elektrisch, maar een V12", waarmee hoofdontwerper Christian Brandt bevestigt wat Mate Rimac eerder al zei over de tegenvallende verkoop van zijn elektrische Rimac Nevera.
De eerste V12 is inmiddels handgebouwd, de systemen zijn getest, en de start van de testfase is nabij. Zenvo verwacht eind 2026 te starten met de leveringen van de Aurora. Van elke versie zullen slechts vijftig exemplaren gebouwd worden, met volledige handassemblage in Denemarken.
Bron www.gocar.be
« Retour