Elke EV kan straks een verbrandingsmotor krijgen dankzij dit ombouwpakket

Welkom in de omgekeerde wereld, oftewel: het jaar 2025. Horse Powertrain heeft namelijk een ombouwpakketje bedacht maar dat dient er niet toe om auto's met verbrandingsmotoren te transformeren tot EV's. Nee, met deze kit moeten autofabrikanten hun EV's net kunnen voorzien van een verbrandingsmotor!

We begrijpen je best: je vindt zo'n nieuwe Renault 5 een topkar maar enkel voor zijn elektrische aandrijflijn ben je nog niet helemaal klaar. Dan hebben we slecht nieuws voor jou: een versie met verbrandingsmotor komt er niet. Dat is tenminste niet Renaults plan, maar plannen kunnen in tijden van slabakkende EV-verkopen snel veranderen... En voor autofabrikanten met zo'n veranderende plannen komt er nu een makkelijke oplossing.

Renault 5-zonder-E-Tech?

Maak namelijk kennis met de Future Hybrid Concept en volg even mee, want het idee is best slim. Zo gaat het hier in principe om een pakket dat een compacte verbrandingsmotor combineert met een elektromotor en een transmissie. Het geheel is ontworpen om in het vooronder van zowat elke bestaande EV te passen en gemakkelijk geïntegreerd te kunnen worden in de bestaande aandrijfelektronica, waaronder ook de accu. Autofabrikanten die auto's hebben ontworpen met enkel zuiver elektrische aandrijflijnen in het achterhoofd, kunnen er zo zonder al te veel ontwikkelingswerk een hybride versie van aanbieden want de nieuwe verbrandingsmotor werkt dan als een soort ‘range extender'.

Image Horse Future Hybrid Concept 2025 Het idee komt trouwens niet van de eerste de beste start-up, maar wel van Horse Powertrain. Zegt die naam je toch niks, dan geven we graag even mee dat dit een joint venture is van onder andere Geely en Renault en dat verklaart meteen al waarom wij in bovenstaand voorbeeldje een Renault 5 gebruikten. Eens de Future Hybrid Concept namelijk klaar is, zou het maar logisch zijn dat hij als eerste ingezet wordt door de autofabrikanten die belangen hebben in Horse Powertrain. Voorlopig blijft het echter bij een idee dat tijdens de Shanghai Auto Show later deze maand volledig uit de doeken gedaan wordt, en nadien moet het nog het productiestadium bereiken. Zo'n Renault 5-zonder-E-Tech zou dus hoe dan ook niet voor morgen zijn.

Bron www.autofans.be


« Retour