Het is gedaan met voorwielaandrijving bij BMW (behalve MINI)

Lange tijd stond BMW bekend als een van de laatste fabrikanten van auto's (sportwagens niet meegerekend) die, samen met Mercedes, achterwielaandrijving omarmden. Tot de huidige 1 Reeks, X1 en X2 overschakelden op een nieuwe architectuur, gedeeld met de modellen van zustermerk Mini. Zij hebben allen een voorwielaangedreven platform, al is er wel steeds de mogelijkheid om dat uit te breiden naar vierwielaandrijving.

Op die passen keren de Beiers terug. Hun volgende generatie auto's, onder de noemer ‘Neue Klasse', zal aan de basis immer achterwielaandrijving hebben. Het nieuwe elektrische platform biedt de mogelijkheid om 1 tot en met liefst 4 motoren in te bouwen. Maar indien het er 1 is, zal die steeds achteraan zitten, niet vooraan.

Opvallend genoeg was het rijplezier, nochtans een belangrijk argument om voor achterwielaandrijving te kiezen, niet eens een bepalende factor in deze. Wel het feit dat de asynchrone motoren die BMW op de vooras wil monteren onvoldoende krachtig zijn om de aandrijving in hun eentje te doen, maar de synchrone exemplaren op de achteras wel. Anders dan bij een verbrandingsmotor is het kinderspel om een elektrische motor achterin te monteren, want die palmt daar nauwelijks ruimte in.

Voor- en nadelen

Het is geen toeval dat achterwielaandrijving voor BMW pas weer logisch werd bij de overstap naar elektrisch rijden. Met verbrandingsmotoren heeft deze architectuur, behalve een reeks voordelen, zoals meer geluidscomfort en een betere rijbalans, enkele nadelen.

Doordat de verbrandingsmotor zijn vermogen via de versnellingsbak en een cardanas naar de achteras stuurt, moet alles in de lengte ingebouwd worden, waardoor er binnenin minder zit- en laadruimte is. Zeker in vergelijking met een voorwielaandrijver met de motor dwars en dichter tegen de neus, waardoor ook de cockpit meer naar voren kan.

Bovendien is deze technologie in het geval van verbrandingsmotoren goedkoper, vooral in onderhoud, en iets zuiniger. Het was logisch, ook gezien de merkgeschiedenis, dat de moderne Mini's voorwielaandrijving kregen. En omwille van de schaalvoordelen was het later eveneens logisch om de compacte modellen van BMW op datzelfde platform te bouwen.

Zo'n 80% van de klanten merkt het verschil toch niet, aldus de toenmalige directeur Norbert Reithofer. Voor de puristen was dat een verbijsterende stelling, maar er bleek waarheid in te zitten: vandaag verkoopt BMW meer auto's dan ooit. Het is al 4 jaar op rij marktleider in ons land, en de X1 is de populairste auto van ons land. Die heeft voorwielaandrijving, of optioneel 4x4.

Betere rijbalans

Maar het is allicht geen toeval dat BMW ongeveer op hetzelfde moment als die transitie de merkslogan ‘Echt rijplezier' (in het Duits: ‘Freude am Fahren') verving door een andere. De reputatie van BMW was immers gebouwd op de superieure beweeglijkheid van verschillende generaties achterwielaangedreven modellen. Met de 1 Reeks had het een tijdlang een uniek product op stal: een compacte hatchback met een lange snuit en de aandrijving op de achteras, wat voor een uniek weggedrag zorgde.

Er is nu eenmaal geen betere rijbalans dat die van een achterwielaandrijver. Doordat het vermogen achteraan zit, komt een auto veel vloeiender de bocht uit. Niet voor niets zit ook bij een (motor)fiets de aandrijving achteraan. En het is ook geen toeval dat racewagens immer achterwielaandrijving hebben. Doordat de sturende wielen vooraan geen trekkracht moeten verwerken, kan bovendien de stuurbekrachtiging fijnzinniger afgeregeld worden.

Mini's blijven voorwielaangedreven

Voorwielaandrijvers zullen dus niet meer te vinden zijn in de volgende generatie elektrische BMW's, onder de noemer ‘Neue Klasse', waarvan de eerste dit jaar op de markt komt. Vierwielaandrijving is wel nog mogelijk.

De Duitse autobouwer belooft overigens een serieuze technologische vooruitgang met die nieuwe generatie EV's. Zo'n 30% meer rijbereik door een efficiëntere werking en een grotere energiedensiteit van de batterijpakketten, en eveneens 30% meer laadsnelheid, dankzij een boordspanning van 800 volt.

Ook Mini maakt die overstap, maar enkel de grotere modellen, zoals de Countryman. De kleinere blijven tot nader order op het voorwielaangedreven fundament, net als de kleinere BMW's overigens, die nog wel enkele jaren op de markt blijven. De huidige generatie elektrische Mini's staat op het platform van de Chinese partner Great Wall, die die auto's ook bouwt.

Bron www.gocar.be

 


« Retour