Mercedes test autobatterij met bereik van 1.000 kilometer
Na uitgebreide laboratoriumtests van Mercedes-Benz met de batterijproducent Factorial rijdt sinds begin deze maand een auto rond het hoofdkantoor in Stuttgart waarbij op de bodemplaat geen klassieke lithiumionaccu is gemonteerd, maar een solidstatebatterij. Die levert volgens Mercedes tot 25 procent meer capaciteit dan een klassieke batterij met dezelfde omvang en hetzelfde gewicht.
Als basis wordt een Mercedes EQS 450+ gebruikt. Die directielimousine heeft standaard al een zeer grote batterij met een capaciteit van 118 kilowattuur aan boord, in theorie goed voor een rijbereik van 800 kilometer. Met een even grote solidstateversie van de batterij moet de wagen zonder veel moeite meer dan 1.000 kilometer kunnen afleggen.
Hoewel het de eerste keer is dat een automerk een solidstatebatterij gebruikt in een normaal productievoertuig voor de openbare weg, benadrukt Mercedes-Benz dat het vooralsnog enkel om een testauto gaat. Over wanneer het Duitse premiummerk de nieuwe batterijtechnologie daadwerkelijk op grote schaal zou toepassen, doet Mercedes geen uitspraken.
Heilige graal
Solidstatebatterijen, ook vastestofaccu's genoemd, gelden al jaren als de heilige graal van de mondiale batterijindustrie. Tegenover de NMC-batterijen die nu nog meestal in elektrische auto's worden gebruikt, kan in solidstatebatterijen veel meer energie worden opgeslagen, kunnen ze sneller worden opgeladen en worden er minder schaarse aardmetalen als nikkel, kobalt en koper voor gebruikt. Daardoor is de technologie in kostprijs van grondstoffen in principe ook goedkoper.
Daardoor hebben tal van batterijproducenten, van Chinese reuzen als CATL en BYD tot Amerikaanse start-ups als QuantumScape, Solid Power en Factorial, zich op de ontwikkeling van solidstatebatterijen gestort. Automerken van BMW en Mercedes-Benz tot Toyota en Hyundai investeren er honderden miljoenen euro's in.
Het productieproces is bijzonder complex. 'Ik zie allerlei bedrijven uitpakken met een werkende solidstatebatterij. Maar ze laten niet zien hoeveel mislukte exemplaren ze hebben moeten maken om er één werkend te kunnen afleveren', liet Renault-CEO Luca de Meo zich eind vorig jaar ontvallen. Door het grote aantal productiefouten slaagt voorlopig niemand erin op industriële schaal betrouwbare vastestofaccu's te produceren.
Bereik is niet alles
Tal van autobouwers en batterijfabrikanten hadden beloofd dat solid state tegen dit jaar gemeengoed zou worden in elektrische auto's, maar dat is duidelijk nog niet het geval. Hyundai heeft de toepassing van de nieuwe technologie opgeschoven naar 2030. En Toyota, dat geldt als een van de grootste investeerders in solid state, ziet de accutechnologie de komende jaren eerst opduiken in plug-inhybrides, die kleine batterijen hebben.
Daar komt nog bij dat steeds meer constructeurs afstappen van de doelstelling om e-auto's met een zo groot mogelijk bereik te produceren. 'Het heeft geen zin steeds grotere batterijen in elektrische wagens te stoppen', zei de ontwikkelingschef van BMW, Frank Weber, begin dit jaar nog. Hij wees erop dat grote batterijen leiden tot zwaardere auto's die meer verbruiken, terwijl de meeste mensen zelden lange afstanden afleggen.
Bron www.detijd.be
« Retour