Mercedes werkt weer aan een … V8 én behoudt V12
Omdat er te weinig klanten voor het elektrische EQ-gamma kiezen, en de Chinezen meer en meer de voorkeur geven aan hun lokale merken, grijpt Mercedes terug naar een beproefd recept. Het gaat niet alleen de achtcilinder opnieuw tegen het licht houden, maar ook als enige Duitse merk de twaalfcilinder in zijn gamma overeind houden.
Mercedes maakt een opmerkelijke koerswijziging en kondigt de ontwikkeling van een hybride V8-motor aan. Dit wordt bevestigd door zijn sporttak AMG. Deze onthulde dat zowel de nieuwe CLE 63 AMG Coupé als de Cabrio uitgerust zullen worden met een mildehybride 4 liter-V8 met dubbele turbo, die voldoet aan de strenge Euro 7-emissienormen. Fans van bronstige cilinderblokken kunnen zich verkneukelen. Want daarnaast bevestigt AMG dat deze motor een vlakke krukas krijgt, een technisch detail dat zowel prestaties als geluid significant beïnvloedt.
Slanker, sneller, sterker
Deze toekomstplannen heeft Mercedes tijdens zijn jaarlijkse resultatenconferentie afgekondigd, onder het motto dat het zijn activiteiten "slanker, sneller en sterker" wil maken. En zoals we dat al eerder zagen bij Porsche, voegt Mercedes zich dus tot de merken met een hernieuwde inzet op verbrandingsmotoren naast elektrificatie. Zo blijft de twaalfcilindermotor behouden voor selecte markten. Deze 6 liter grote twinturbomotor wordt onder meer gemonteerd in de Maybach S 680 en de gepantserde S-Klasse Guard. Daarnaast levert AMG ook nog altijd een V12-motor aan het exclusieve hypercarmerk Pagani voor zijn model Utopia. Deze traditie loopt terug tot de allereerste Zonda.
Mercedes is daarmee de enige onder de Duitse premiummerken die zijn twaalfcilinder behoudt. BMW nam in 2022 afscheid van de V12 met de Final Edition van de M760i (dochter Rolls-Royce houdt het nog tot 2030 uit), terwijl Audi de W12-motor al in 2017 uitfaseerde met het einde van de vorige generatie A8. Maar het merk met de ster zal dus blijven investeren in grootschalige verbrandingsmotoren, inclusief een "nieuwe generatie hightech geëlektrificeerde V8" voor toekomstige AMG-modellen op het AMG.EA-platform. Dat betekent dat deze architectuur niet exclusief voor elektrische voertuigen zal zijn.
De ingenieurs lieten al weten dat ze voor de achtcilinder voor een vlakke krukas kiezen. Daarbij staan de kruktappen onder een hoek van 180 graden, in tegenstelling tot de angbare constructie waarbij deze een hoek van 90 graden vormen. Ferrari gebruikt dit als signatuur in zijn GT's omdat dit zorgt voor een betere balans van de massakrachten. De twee binnenste en twee buitenste zuigers bewegen namelijk synchroon in tegengestelde richting. De keerzijde van deze configuratie is de toename van krachten in de tweede orde, wat trillingen met zich meebrengt die moeilijker te compenseren zijn.
Snelste supercar ooit?
Het is trouwens niet de eerste keer dat Mercedes zich op deze technologie smijt. Het deed dat eerder al eens voor de AMG GT Black Series. Over het lot van de zescilindermotor is nog niets bekend, maar de logica suggereert dat Mercedes ook de 3 liter-motor niet snel zal afschaffen. Ondertussen wordt volgend maand een nieuwe geëlektrificeerde 1,5 liter-viercilinder met 48V-technologie gepresenteerd in de nieuwe CLA, een motor die Mercedes heeft ontwikkeld maar die in samenwerking met Chinese partner Geely geproduceerd zal worden (het merk kocht ook al de verbrandingsmotorenafdeling van Renault).
Uit prognoses van Mercedes blijkt dat plug-inhybrides en elektrische voertuigen binnen twee jaar slechts 30 procent van de totale verkoop zullen uitmaken. De overige 70 procent zal nog steeds bestaan uit verbrandingsmotoren. Daarin vindt het de verantwoording om verder in benzinetechnologie te investeren.
Maar, zoals gezegd, het elektrische verhaal zit zeker niet in de koelkast. Volgens de collega's van Autocar volgt binnen enkele maanden de concept van een nieuwe supercar uitgerust met axiale fluxmotoren. Aangedreven door stroom zou dat de snelst accelererende Mercedes ooit moeten worden, gebouwd door AMG. Sneller nog dan AMG One.
Bron www.gocar.be
« Retour