5 tips om zorgeloos door de autokeuring te geraken
De technische keuring is verplicht vanaf het vierde levensjaar van een voertuig en blijft een bron van stress, zelfs voor wie vooraf al naar de garage geweest is voor een controle. Automobilisten zijn nooit veilig voor een doorgebrand lampje of defecte roetfilter (sinds de specifieke test ingevoerd is). Hier zijn enkele tips om het beste te maken van je bezoek aan de autokeuring.
1. Doe een lange rit
Een lange rit afleggen voor je naar de technische keuring gaat, is altijd een goed idee. Dat geldt vooral voor dieselauto's die beschikken over meerdere filters, zoals een partikelfilter die tegenwoordig grondig gecontroleerd wordt. Tijdens een lange rit kan de filter goed regenereren en deeltjes verbranden, zodat die schoon is en goed werkt. Maar dat lukt alleen op een snelwegtraject waar de motor genoeg toeren draait. Volgens een onderzoek van HLN moet je minstens 70 km/u rijden. Nog beter voor een doeltreffende reiniging is een rit van 50 km aan 120 km/u. Dit is vooral belangrijk voor diesels vanaf de Euro 5a-norm, die vaak wegens de filter worden afgekeurd.
Bepaalde benzinewagens zijn ook uitgerust met een roetfilter (omdat motoren met directe injectie ook roetdeeltjes en NOx uitstoten). Dit gezegd zijnde, is de aanwezigheid van zo'n filter op benzinemodellen zeldzaam en wordt het heel weinig gecontroleerd.
2. Let op de banden
Het is een veelvoorkomend misverstand dat alleen de profieldiepte van de banden (minimaal 1,6 mm) gecontroleerd wordt door de inspecteurs. Dit klopt niet. Ze doen een visuele inspectie van de banden en als de banden ongelijkmatig afgesleten zijn, is de kans groot dat je auto wordt afgekeurd. Geen enkel loopvlak mag glad zijn en het textiel achter het rubber mag je natuurlijk niet zien. Inspecteurs van de keuring controleren de bandenspanning niet, maar die moet je wel zelf regelmatig nakijken. Een band met te lage spanning leidt tot ongelijkmatige slijtage, wat tijdens de inspectiebanken zal blijken, en vergroot de remafstand. De remmen wordt wel gecontroleerd.
Banden op de juiste spanning zijn ook zeer belangrijk voor de ophangingstest. Inspecteurs controleren dan of de ophanging erin slaagt genoeg contact te houden met het wegdek. Maar een band die onvoldoende opgepompt is, laat de ophanging harder werken en blijft dus moeilijker in contact met het asfalt.
3. Doe geen uitstootmeting vooraf
Het is logisch dat alleen de emissietest geldt die op de testbank van het keuringscentrum wordt uitgevoerd. Een HLN-collega merkt op dat veel garages zulke tests aanbieden sinds veel diesels afgekeurd worden door hun roetfilter. Maar deze voorafgaande tests zijn zinloos want je bent er niets mee in het keuringscentrum. En een test vooraf heeft nog minder zin als je weet dat de meetmachines niet op dezelfde manier afgesteld zijn. De resultaten zijn dus niet vergelijkbaar. Of verdedigbaar. De autokeuring geeft ook geen testresultaten vrij. Het is erop of eronder.
4. Stel je lichten zeker af
Een slechte afstelling van de lichten is een veelvoorkomende reden voor de technische keuring om een rode kaart te geven. Wat weinigen weten, is dat de regeling van de lichten niet alleen nodig is bij oude modellen met halogeenlampen. Xenon-, led- en zelfs laserkoplampen moeten ook gecontroleerd worden omdat ze vervelende afwijkingen kunnen vertonen. Deze storingen worden veroorzaakt door trillingen op de weg. Regelmatige afstelling is noodzakelijk. Een kleine botsing in een parkeergarage kan er bijvoorbeeld toe leiden dat koplampen niet goed werken zonder dat de bestuurder dit merkt. Hetzelfde geldt voor automatisch afgestelde koplampen, waarvan de sensoren ook opnieuw gekalibreerd moeten worden.
5. Schakel je motor niet uit in de wachtrij
Bestuurders hebben vaak de neiging om hun motor uit te schakelen terwijl ze in de wachtrij staan voor de autokeuring. Bij voertuigen met een stop-startsysteem gebeurt dit automatisch. Maar dit is af te raden. Als de motor namelijk afkoelt en opnieuw start, probeert het elektronische motorbeheer er alles aan te doen om de motor op de ideale bedrijfstemperatuur te krijgen, wat leidt tot hogere toerentallen of een rijker brandstofmengsel, wat dan weer meer vervuilende emissies veroorzaakt, waardoor de keuring kan mislukken. Goed om te weten.
Bron www.autofans.be
« Terug