Schapt Stellantis alle verbrandingsmotoren om CO2-boetes te vermijden?

Naar verluidt bereidt Stellantis zich voor op een radicale beslissing om zijn doelstellingen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot te halen. Vanaf november 2024 wil de Europese autoconstructeur de productie van auto's met een verbrandingsmotor (ICE) aanzienlijk verminderen. Dit initiatief maakt deel uit van de aanpassing aan de nieuwe Europese normen voor CO2-uitstoot die in 2025 van kracht worden (CAFE, voor Corporate Average Fuel Economy). Deze regels verplichten fabrikanten om met hun elektrische auto's een aandeel tussen 20% en 25% van de verkoop te halen, of ze krijgen financiële boetes opgelegd.

Jean-Philippe Imparato, onlangs benoemd tot operationeel directeur voor Europa bij Stellantis, zei in de marge van het Autosalon van Parijs dat het bedrijf prioriteit zal geven aan de productie van elektrische auto's om aan deze quota te voldoen. "Als de vraag naar elektrische voertuigen op het huidige niveau blijft, hebben we geen andere keuze dan de productie van auto's met verbrandingsmotoren te verlagen om de boetes te vermijden", vertelde hij aan Automotive News Europe. Maar hoe ver zou de productie zakken?

Ver van het doel

Het marktaandeel van elektrische auto's in de Europese Unie bedroeg eind augustus 2024 minder dan 13%. Volgens Stellantis is het noodzakelijk om dit aandeel te verdubbelen en tegen volgend jaar 24% van de verkoop te bereiken. Dit is een conditio sine qua non om de emissiedoelstellingen van 95 g CO2/km vanaf 2025 te halen.

In tegenstelling tot BMW en Renault, die vragen om versoepeling of uitstel van deze regels, is Stellantis hier fel tegen. En met reden: Carlos Tavares, de CEO van de groep, heeft gewaarschuwd voor de risico's van een mogelijk (nieuw) uitstel, waardoor Europese fabrikanten mogelijk opnieuw in een zwakke positie komen tegenover Chinese merken, die verder gevorderd zijn in de productie van elektrische voertuigen.

Om deze deadlines te halen, gaat Jean-Philippe Imparato daarom vanaf het eerste kwartaal van 2025 de productie synchroniseren met de vraag en prioriteit geven aan elektrische auto's. Bij de dealers zullen dan vooral elektrische auto's staan, ongeveer zestig dagen later. Als het aanbod van modellen met verbrandingsmotor daalt, zou ook de vraag ernaar moeten dalen.

Weloverwogen alliantie

Hoewel Stellantis het aandeel van de verkoop van elektrische auto's wil verhogen en dat van verbrandingsmotoren wil verlagen om boetes (geschat op ongeveer 13 miljard euro) te vermijden, is de groep al in het voordeel dankzij zijn partnerschap met het Chinese Leapmotor (belang van 51%). Het elektrische gamma van Leapmotor is opgenomen in de CO2-berekening van de Italiaans-Amerikaanse groep. Het is ook dankzij dit merk dat Jean-Philippe Imparato in de nabije toekomst 20% elektrische auto's wil realiseren.

Om dit te bereiken, heeft Stellantis aangekondigd dat het grote kortingen op elektrische auto's zal aanbieden. Die zullen van markt tot markt verschillen. In Italië en Spanje bijvoorbeeld, waar elektrische auto's niet meer dan 5% van de verkoop uitmaken, zullen de commerciële acties gericht zijn op een mix van 50% elektrische auto's en 50% auto's met verbrandingsmotoren. Dat zijn stevige ambities die veel druk leggen op de dealers. Bovendien werkt de groep aan de restwaardes van zijn leasecontracten (die de jongste weken fel gedaald zijn) om de interesse in elektrische auto's met een aantrekkelijke prijs te behouden. In deze transformatie moeten fabrikanten zeer inventief zijn en tot op het einde strijden...

Bron www.gocar.be


« Terug