Toyota gaat door met waterstof: derde generatie brandstofcel onthuld

Toyota heeft een gloednieuwe brandstofcel onthuld - want inderdaad: daar zijn de Japanners nog steeds mee bezig. In zijn derde generatie moet het systeem minder waterstof verbruiken, minder kosten én minder plek innemen... En daar zouden niet alleen Toyota's auto's op waterstof beter van moeten worden.

In 2024 trok Toyota het doek van 's werelds eerste in massa geproduceerde auto op waterstof. Die Mirai zette het goedje met een brandstofcel om in elektriciteit, die dan gebruikt werd om een elektromotor mee aan te drijven. Dik tien jaar later heeft Toyota wereldwijd 28.000 voertuigen met zo'n aandrijflijn gebouwd... en dat klinkt stiekem als niet veel soeps. Zo verkoopt de fabrikant alles samen ruim 10 miljoen voertuigen per jaar, maar toch gaat Toyota verder met de ontwikkeling van zijn waterstofidee.

Meer dan die 28.000 auto's

De Japanners hebben nu namelijk de derde generatie van hun brandstofcel onthuld en die pakt uit met flink wat verbeteringen ten opzichte van de voorganger. Zo zou het systeem 20 procent zuiniger zijn dan voorheen en zelfs dubbel zo lang moeten meegaan. Toyota spreekt over dezelfde duurzaamheid als een dieselmotor, met het verschil dat zo'n brandstofcel in principe onderhoudsvrij zou zijn. Bovendien zorgen geoptimaliseerde productieprocessen en een nieuw ontwerp ervoor dat de kosten dalen, terwijl het systeem ook nog eens compacter is geworden ten opzichte van de tweede generatie brandstofcel.

Dat zijn voordelen die trouwens niet alleen de sporadische Mirai-koper straks kan gaan voelen. Een deel van de reden waarom Toyota blijft doorgaan met waterstof schuilt namelijk in zijn veelzijdigheid want naast de 28.000 voertuigen die het al zelf heeft verkocht, heeft het ook nog 2.700 losse systemen geleverd aan externen. Dat verklaart dan ook waarom je op de illustraties zo'n brandstofcel ziet in iets dat lijkt op een Mercedes-vrachtwagen: ze worden wereldwijd gebruikt in alles van stationaire generatoren tot bouwkranen, schepen of zelfs treinen.

Bron www.autofans.be


« Terug